Selvkærlighed & Positiv Psykologi

Selvkærlighed, hjerte og selvudvikling
Hvad er der på den anden side af døren?

Overalt i feltet om selvkærlighed og positiv psykologi finder man ofte råd om såkaldte ’affirmationer’, som har til formål at om- eller reprogrammere dine tankemønstre mod et mere positivt udblik på dig selv og omverdenen – og dermed dit liv som helhed.

Dette skulle gerne resultere i eksempelvis mere selvkærlighed, -værd, -tillid, mindre frygt og bekymring – ja, i det hele taget mentalt overskud og højnet livskvalitet.

Men positive affirmationer oversér sommetider et kritisk aspekt. Det ser godt og lovende ud på papiret, men min påstand er imidlertid, at vi ikke kan tænke eller affirmere os til selvkærlighed.

Hvorfor?

Fordi selvkærlighed kræver handling, tid og tro.

De 4 Veje Til Selvkærlighed

Baseret på min forståelse af kærlighedens 5 sprog har jeg refortolket og omsat dette til 4 tilgængelige trin, der i sin udørelse vil give dig et liv med mere kærlighed til dig selv.

De 4 trin til selvkærlighed er som følger:

1. Tal og tænk ærligt
2. Husk alenetid
3. Gør gode gerninger
4. Kom ned i kroppen

For at kunne tage hånd om de ting du er bange for, må du først tro på at du er god og stærk og i stand til at lykkes.
Har vi som mennesker en idé om at der er noget vi ikke kan, så kommer vi uden hjælp aldrig til at kunne; vores sind er simpelthen for god til at holde fast i de virkeligheder vi skaber (gode eller dårlige).

Som Albert Einstein sagde:

Intet problem kan blive løst med det samme niveau af bevidsthed som skabte det.

Selvkærlighed Som Fundament

Jeg har erfaret at en vedvarende process af selvkærlighed skaber et stærkt personligt fundament.

Har man ikke et stærkt fundament og en stærk følelse omkring hvem man er og hvad man fortjener, så er det svært at flytte ens udviklingszone til nye steder;

Dit nærmeste udviklingspotentiale ligger i dig selv!

Føler du tit at du ønsker at starte nye vaner og leve sundere, men af en eller anden årsag så lykkes det bare ikke?

Hvordan du tænker har en enorm indvirkning på dette.
Tanker kan heldigvis ændres så du med ganske få virkemidler kan få de nye vaner du ønsker.

Dette lærer du at tage fat på her, i den første del af 4 indlæg:

Tal Og Tænk Ærligt

Hvorfor læser du det her lige nu?
Søger du måske et sundere liv, viden om dig selv, et stærkere selvbillede eller måske inspiration til et mere tilfredsstillende og stimulerende liv?

I så fald, hvorfor gør du så dét?
Hvad er det inde i dig, der ikke bliver opfyldt lige nu?
Hvilket behov bliver ikke dækket og hvilken følelse er det du længes sådan efter, men ikke føler dig i stand til at føle?

Tunge og hårde spørgsmål, ja – men ikke desto mindre er det her vi skal hen hvis vi ønsker at flytte os selv.

Der hvor du står i livet er bygget op af alle dine samlede erfaringer, oplevelser og tidligere følte øjeblikke.
Det har krævet en enorm mængde energi at få dig hen til lige præcis dette punkt i dit liv og der skal en tilsvarende mængde energi til at få dig et ligeledes tilsvarende sted hen.

Du Er Dyr I Drift

Det, vi erfarer på baggrund af, hvad vi gør og føler, er unægteligt dét, vi ER.
Vores krop og hjerne, de tanker og følelser de rummer er alt sammen noget vi har eller oplever.

Prøv at tænke over hvor enorme mængder kalorier og tid det har taget at opsamle alt hvad du er!

Alle de tusinde oplevelser, følelser og tanker som du består af og alle de milliarder af celler, som allerede har ladet livet for at du fortsat kan eksistere i den kødklump, der er din smukke krop.

Det hele er til låns, så at sige, da det er passerende tilstande; dine tanker og dine følelser er ikke fikserede statiske og de ændrer sig hele tiden.
På samme måde har din krop også en udløbsdato og kan derfor også tænkes ind i denne kontekst.

Du har lånt det her afsindigt dyre apperat, der er din krop, dit sind, din ånd – ja, din eksistens, KVIT OG FRIT, ganske GRATIS!

Det er derfor i min optik uærligt at sige ‘jeg er’ omkring følelser og kropslige tilstand, da det simpelthen ikke koster dig noget at opleve disse skiftende tilstande og at de i princippet ikke har noget noget med dig at gøre.

Herunder følger nogle eksempler på måder, til at omtænke dit daglige sprogbrug.

Selvkærlighed I Sprogbrug og Tanker

“Jeg er syg “- “Jeg mærker (fx) influenza”

Herved er der intet galt med dig, men du arbejder blot i en tilstand, der er sløvende og smertefuld.
Du er stadigvæk værdifuld og i stand til at gøre ting.

“Jeg er tyk” – “Jeg har meget fedt på kroppen”

Heri ligger der ingen direkte negative konnotationer, blot en konstatering omkring hvordan tingene forholder sig og de er derfor noget man kan ændre.

“Jeg er jaloux” – “Jeg oplever jalousi”

Oplever du en følelse i stedet for at være den, flytter du den udenfor dig selv.
Du flytter den fra at have betydning for din værdi og det du ér, til noget der er forbipasserende, pårvirkeligt og flytbart.
Her kan det også være en klar mulighed at bruge ‘føler’ på samme måde som ‘oplever’.

Fx:

“Jeg er dum” – “Jeg føler mig dum lige nu”

Her medtager vi også en tidshorisont på følelsen eller oplevelsen.
(Lige nu)
Vi forstærker således forståelsen i os selv for at dette er en forbipasserende tilstand og at vi derfor lettere kan give slip på den.

Find selv på flere tanker du kan omskrive og lad mig endelig få flere eksempler på måder at anvende denne teknik til selvkærlighed.

Det vigtigste er at du kan mærke hvordan tankerne eller følelserne får en afstand til dig fra hvor du kan håndtere dem – ikke hvorfra de styrer dig!

Forestil dig at dine tanker eller følelser skal kunne ligge i dine hænder.

Hvad Gør Du Nu?

Når du begynder at føle dig tilpas og øvet i at ændre daglige tankemønstre og udsagn kan du begynde at dykke mere ned i dem, ja, du tør måske endda mærke dem mere end før.

Prøv min guide til selvaccept nederst på siden her.

Når vi får vores tanker og følelser på afstand er det nemlig langt nemmere at forholde os objektivt, gøre noget aktivt ved dem og herved mærke mere selvkærlighed.

Tanker og følelser er altså ikke længere noget der definerer os og vi kan derfor bare lave dem om, grave i dem eller smide dem helt væk; hjernen er fantastisk – og plastisk!

Hver dag bliver jeg bedre til dét jeg gør!

PowerPopTobber

2 thoughts on “Selvkærlighed & Positiv Psykologi”

  1. hgf siger:

    Thanks very interesting blog!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Related Post