Kom Ned I Kroppen

Efter en periode med meget skiftende omstændigheder, nye job og generelle strukturændringer i hverdagen er det nu meget passende at jeg får leveret dette 4. og sidste indlæg omkring at blive mere selvkærlig, nærmere bestemt om at komme ned i kroppen.

Læs de tre andre indlæg her:
Selvkærlighed & Positiv Psykologi
Trænger Du Til Alenetid?
Gør Gode Gerninger

Dine Følelser Er Din Krop

Når vi oplever verden gøres dette gennem sanseindtryk, tanker og følelser.

Mere og mere forskning begynder at tale for at vores krop har mere at skulle have sagt end vi hidtil har troet;

Vore mave og tarm er vores “2. Hjerne”, da tarmfloraen har stor indvirkning på vores humør, energi & helingsevne.

Hvordan vi taler til os selv eller bliver talt til har en direkte målbar effekt på vores cellers størrelse, form & funktion.

Et basisk kropsmiljø er ikke en bæredygtig platform for cancer og kronisk inflammation, altså kan vi hypotetisk set spise, tænke og bevæge os fri for en for tidlig død og et liv i smerte.

Yderligere så har planter bevidsthed – hvad siger det så ikke om den potentielle kompleksitet vi endnu ikke har opdaget i os selv?

Jeg skriver disse ting fordi jeg mener at det er vigtigt at vi anerkender den enorme mængde information vores krop indeholder.

Denne information om hvad der opbygger eller nedbryder os er altså tilgængelig for os på et bevidst plan, hvis vi genlærer at mærke efter.

Vi er i besiddelse af en biologisk maskine hvis kompleksitet og kapacitet er ubegrænset og på ingen måde kortlagt.

Dette indlæg handler derfor om hvordan du kan blive lidt bedre ven med din krop.

Du Er Dig

Dine følelser og tanker er noget du mærker og oplever – din krop er noget du styrer.

Dét eller den, der oplever verden og styrer kroppen er dig.
Det vil sige at du ikke er din følelser eller din krop, disse er blot en del af din virkelighed – værktøjer til at opleve verden.

Er det ikke befriende??

Ikke mere: “Jeg er tyk, jeg er grim, jeg er deprimeret, etc.”
Du har en krop, der ser ud på en bestemt måde og du oplever nogle negative følelser fordi din krop fortæller dig noget.
Det vil sige at ALT er til at påvirke og du besidder handlingens magt.
Dette skriver jeg også om her.

Den Perfekte Dag

For at du kan have noget at arbejde ud fra og begynde at skabe et liv med mere krop i, følger her en beskrivelse af hvad jeg stræber efter at lave i løbet af en dag.

Jeg har listet min praksis i en kronologisk rækkefølge, men her skal du også finde din egen rækkefølge.

Mærk efter hvad der virker for dig – det er essensen af alt det her!

Tidligt Op

Jeg står aller helst op kl. 05:00 (nogle gange kl. 04:30, andre gange kl. 06:00).
Ved at stå så tidligt op har du tid til at mærke dig selv uden forstyrrelser og skabe energi til dagen i vente.

Find dit eget tidspunkt hvor du har hvertfald 2-3 timer før du skal noget; det er vigtigt for den næste del.

Gang I Kredsløbet

Tre glas vand og så afsted ud at gå.

Her går jeg ca. 25 minutter og strækker lidt ud når jeg kommer hjem.
Imens jeg går trækker jeg vejret dybt og minder mig selv om at lade mine tanker passere.
Jeg er mindfull på hvordan jeg går og trækker vejret.

Meditation

Jeg sætter noget stille instrumentalmusik på og mediterer i 15-30 minutter.

Der findes tusindvis af guides til forskellige former for meditation på internettet, så du skal prøve lidt af før du finder det, der virker helt perfekt for dig.

For mig er meditation en nødvendighed hver dag; jeg har det simpelthen ikke godt hvis jeg går foruden.

Går der for længe imellem at jeg meditere så hober uroen i hovedet sig op og det bliver svært at overskue at være selv med sine tanker.

Jeg tilstræber derfor at være konsekvent i at meditere dagligt.

Gang I Hjernen

Herefter læser jeg i 45-60 minutter.

Jeg læser forskellige bøger om forskellige emner der interesserer mig.
Jeg har gerne gang i flere forskellige bøger på samme tid, da min opmærksomhed og nysgerrighed gerne skifter et par gange i løbet af en uge.

Praktisk Gris

På det her tidspunkt af dagen har jeg som oftest fået identificeret en praktisk opgave eller to, der venter på at blive løst.

Det kan være rengøring, vasketøj, mails der skal sendes, oprydning, opvask, listeskriving, etc.

Jeg sætter derfor gerne 60 minutter af til at løse disse opgaver så tidligt på dagen som muligt, da det ellers vil ligge og fylde i hovedet.

Yoga

Jeg laver gerne 45-75 minutters yoga om morgenen og 20-30 minutters yoga inden jeg går i seng.

Dette er den ultimativt bedste måde overhovedet hvorpå du kan komme i kontakt med din krop; det gør dig smidig, stærk, balanceret og forbedrer din søvn markant.

Der findes tusindvis af instruktører i og videoer om yoga på nettet.

Igen her handler det om at du finder det, der passer bedst til dig, så prøv noget forskelligt af.

Vegansk & Fiberrig Morgenmad

Om morgenen søger jeg at skabe det bedst mulige udgangspunkt for at trives i min krop resten af dagen.

Der har jeg fundet at havregrød med nødder, kerner, peanutbutter og frugt er det bedste for min mave og mit blodsukker.

Siden jeg begyndte på “krigergrød” er jeg blevet stærkere og slankere.

Det tager ca. 12 minutter at lave.

Kreativ Udfoldelse

I mit arbejde som musiker får jeg rig mulighed for at spille og lave produkter, men det at kunne sætte sig og blot nyde en kreativ process er noget helt andet.

Jeg forsøger derfor hver dag at udforske og skabe i en kreativ energi.
Det kan fx være:

  • Sangskrivning
  • Blogging
  • Tekstforfatning
  • Kampkunst
  • Dans
  • Parkour
  • Løb
  • Indreting
  • Madlaving og meget mere.

Brug din sjæl; alle har kreative evner, så identificer hvor du føler dig mest fri.

Styrketræning, Flow & Sport

Hver dag stræber jeg efter at få 1,5-2 timers bevægelse hvori jeg presser mig selv og min fysiske formåen.

De dage hvor jeg stadig restituerer fra heftig styrke- eller kamptræning tilpasser jeg typen således at der ALDRIG er en undskyldning for IKKE at få sig rørt.

Variationer i skånsom bevægelse kunne være:

  • Lege/spil med bolde
  • Dans/flow/poplocking
  • Yoga/mobility/Chi Qong
  • Våbentræning
  • Vandretur i terræn

Find gejst og inspiration ved at eksperimentere.
Det vigtigste er at du gør noget og at du MÆRKER at du gør noget for DIG.
De fysiologiske og neurale ændringer i din krop er blot et biprodukt en bonus heraf.

Som art er vi skabt i bevægelse til bevægelse.
Bevæg dig mens du stadig har evnen til det; du er så velsignet at du kan.

Koldt Bad

Jeg afslutter altid et varmt bad med et koldt bad på et par minutter.
Bader jeg efter jeg har motioneret er det oftest koldt fra starten af.

Her praktiserer jeg Wim Hoff metode. (Google er din ven hvis du er nysgerrig)

Varm Sauna

Når jeg er i en styrkeopbyggende fase af min træning bliver jeg ofte øm, hvorfor jeg træner smidighed og meditation i 100 grader.

Her veksler jeg ofte mellem varm sauna og koldt bad en 3-4 gange.

Drik masser af vand!

Minus Alkohol, Tobak & Stimulanser

Det her giver selvfølgelig lidt sig selv, men kan være en af de sværeste ting overhovedet at slippe, da vi altid bedøver eller stimulerer os af en grund.

Har man ikke fat i roden til hvorfor man ryger, drikker eller indtager enorme mængder sukker kan man gøre nok så meget i det korte løb; vanen vil vende tilbage når et nyt pres i livet opstår.

Her anbefaler jeg selvhjælpsbøger om det givne emne, samt professionel vejledning i form af enten vanecoach eller hypnoseterapeut med speciale i vaner og livstil.

Minus “Late Night Snacking”

Jeg lader typisk være med at spis i 4 timer op til at jeg skal sove.

Snacks om aftenen er typisk blot en stimulans, der bruges når vi faktisk er trætte, men af en eller anden årsag vælger at holde os vågne.

Når jeg sørger for at overholde dette princip har jeg en lettere indsovning og jeg vågner mere udhvilet og jeg har det dejligt i maven fra morgenen af.

Tidligt I Seng

Jeg sigter som regel efter at komme i seng så jeg kan sove kl. 22:00.

I weekender kan den dog godt trække sig til at blive 23:00 eller lidt mere, men jeg bliver langsomt bedre til at kalde den når jeg mærker at jeg er træt.

På denne måde kan jeg få mine nødvendige timer og stadig komme tidligt op og starte hele møllen forfra.

Minus Skærm

Jeg gør mange ting for at spare på mængden af skærm jeg forbruger i løbet af en almindelig dag, til trods for at dette er svært når jeg engagerer mig meget i skabelsen af min egen sociale medieprofil.

Vigtigst af alt så undgår jeg så vidt muligt at have med en skærm at gøre 1 time op til at jeg skal sove, samt at jeg sætter min telefon på flytilstand.

Dette hjælper på indsovning og søvnkvalitet, samt at jeg beskytter mig selv mod stråling mens jeg sover.

Planlægning Af Imorgen

Som en sidste praktisk opgave inden jeg går i seng, planlægger jeg dagen imorgen i min kalender.

Hvis dagen er af simpel karakter (uden for mange arbejdsmål eller mødetidspunkter) planlægger jeg simpelt og overordnet.

Er dagen derimod af en kompleks karakter (mange aftaler, transport, mødetidspunkter & deadlines) planlægger jeg til tider dagen i kvarterer.

Når vi aftenen før gør os den ulejlighed at skematisere og skabe overblik over imorgen, skaber dette også en bedre søvn og en mindre stressfuld opvågnen; vi ved præcis hvad vi står op til og dagens første tanker er ikke “panik, panik, planlæg, panik!”.

Sådan Tager Du Fat

Da dette indlæg er blevet af en længere karakter kan jeg godt forstå hvis processen for at komme ned i kroppen virker lang over uoverskuelig.

Her er en liste over tiltagene:

  • Tidligt Op
  • Gang I Kredsløbet
  • Meditation
  • Gang I Hjernen
  • Praktisk Gris
  • Yoga
  • Vegansk & Fiberrig Morgenmad
  • Kreativ Udfoldelse
  • Styrketræning, Flow & Sport
  • Koldt Bad
  • Varm Sauna
  • Minus Alkohol, Tobak & Stimulanser
  • Tidligt I Seng
  • Minus Skærm
  • Planlægning Af Imorgen

Start med at tage fat ét sted og giv dig selv 21 dage til at få opbygget en god og sund vane med det valgte tiltag.

Herefter vil du opleve mere overskud og du kan nu bygge endnu en vane ovenpå, for til sidst at have overskud til at bryde med selv de sværeste vaner.

Sæt dine succeskriterier lavt så du lykkes!

Rejsen er lang og svær; du kan godt svære ting!

PowerPopTobber

1 thought on “Kom Ned I Kroppen”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Related Post